Project 2 Ikea

Doel van het project: het doel van het project is om voor de IKEA een manier te bedenken om materialen te recyclen zodat de IKEA duurzamer wordt.

Onderzoeksvraag: hoe kunnen materialen hergebruikt worden. (materialen van de IKEA)

De 1e les 

De volgende les dat ik kwam hebben we onze nieuwe teams te horen gekregen. Ik zit in het team met: Youssef, Wail en Tallal. Deze les hebben we creatief getekend. Dit project mochten we zelf teamleden kiezen. De docent hield zoveel mogelijk rekening met onze keuzes maar helaas was ik die dag ziek. Ik was er niet dus weet niet hoe de teams precies zijn gevormd. Ik weet alleen dat we de les erna te horen kregen met wie we in het team zaten. 

De 2e les 

We hebben te horen gekregen dat we een werkboekje kregen waar we in moesten werken, daar zijn we aan begonnen in deze les. Het was een werkboek met verschillende kleine opdrachten die te maken hebben met het project.

De 3e les

Deze les hebben we de teamrollen verdeeld. We hebben ze onderling verdeeld met elkaar en we zijn tot de conclusie gekomen dat. 
Ik ben planner
Youssef is kenner
Wail is rapporteur
Tallal is controleur

De lessen daarna 

We zijn eerst begonnen met het verder afmaken van het ''werkboekje''. We moesten eerst sheet 1 tm 5 maken en die waren individueel. Daarvan heb ik geleerd om onderzoek te doen online en om specifiek te schetsen. Daarmee bedoel ik schetsen en dan op kleine details te letten. Daarna hebben we sheet 6, 7 en 8 als team gemaakt. We hadden elkaars schetsen beoordeeld die we hadden gemaakt. Uiteindekijk hebben we die opgestuurd en onze docent vond dat we het goed hadden gedaan. 

Sprint 1 

Tijdens sprint 1 hebben we ons bezig gehouden met sheet 1 t/m 5. Dit waren individuele sheets waar we aan hebben gewerkt. De sheets waren gericht op IKEA en onderzoek doen naar de IKEA. 

Sheet 1 hield in dat ik een mind map heb gemaakt over een voorwerp wat ik zou kunnen gebruiken. Ik heb gekozen voor een kast. Bij de mind map moest je gebruik maken van ACCESFM daarmee stonden alle belangrijke vragen in de mind map. U kunt de mind map hieronder terug vinden. 

Sheet 2 hield in dat ik onderzoek heb gedaan naar bestaande producten aan de hand van ACCESFM. Het waren bestaande producten van de IKEA. Ik heb gekozen voor een bureau, nachtkastje en een kledingkast. Ik heb deze producten gekozen, omdat deze producten het bekendst waren in hun categorie. Ik heb er veel onderzoek naar gedaan en alles duidelijk opgeschreven. 

Sheet 3 hield in dat ik onderzoek heb gedaan naar de mensen voor wie ik het ga verkopen ''user profile'' en dat ik iemand heb geïnterviewd met de vragen die ik eerder had opgesteld. Ik had de vragen opgesteld aan de hand van ACCESFM en opgeschreven om ze later te stellen. Het was een heel leuk interview en ik heb antwoord gekregen op al mijn vragen en wat tips gekregen over het project. Ik heb ook na het interview alles verteld over het project en wat het inhoud en wat mijn idee is en ik had nog wat handige tips gekregen. 

Sheet 4 hield in dat ik onderzoek naar het bedrijf IKEA zelf. Iedereen weet dat ze veel meubels verkopen en dat het een woonartikelen bedrijf is maar wat zit er achter wat zijn dingen die bijna niemand weet. Ik heb veel onderzoek gedaan naar de IKEA bijvoorbeeld de filosofie, de kracht, de geschiedenis, de kleuren, de stijl en het effect. Wat ik het meest interessante vond van dit onderzoek is dat ik erachter ben gekomen wat het IKEA effect is. Ook benieuwd naar mijn onderzoek of het IKEA effect alles staat in mijn PowerPoint. 
 
Sheet 5 was opgesplitst in 2 delen 1 research samenvatting en 2 specification. Deel 1 hield in dat ik ging samenvatten wat ik had onderzocht door middel van verschillende vragen over de onderzoeken. Ik vond het eigenlijk wel een saai gedeelte maar ik heb het wel helemaal gemaakt en er veel tijd in gestoken. 
Deel 2 hield in dat ik ging nadenken waar ik extra op ga letten bij het produceren van mijn product en waar het aan moet voldoen. Je moest op ideeën komen die wel te maken hadden met ACCESFM. Het waren dingen zoals ''mijn ontwerp mag geen kleine onderdelen bevatten, zeker niet kleiner dan 20mmx30mm, omdat kinderen deze zouden kunnen proberen op te eten en zouden kunnen stikken."​
Benieuwd naar meer? dan kunt u op mijn PowerPoint kijken bij sheet 5. 

Houten kasten van kwaliteit - IKEA

                                                                      ^^Mind map sprint 1^^

Sprint 2 Schetsen

Tijdens de tweede sprint zijn wij gaan brainstormen als groep door verschillende brainstorm technieken te gebruiken. Maar de brainstorm techniek die ons het meest geholpen heeft is Starbursting wil je meer over deze snelle efficiënte brainstorm techniek weten? Klik hier. Hier informeren over deze techniek en hoe jij hem zelf kan toepassen. Na het brainstormen kwamen wij alle op meerdere ideeën deze hebben wij verwerkt op papier 3 schetsen per persoon om exact te zijn. De twee beste schetsen worden uiteindelijk gekozen. Onze ideeën hadden natuurlijk wel een aantal eisen die waren: Duurzaam, uniek en dat ikea het zal gebruiken. Hiernaast zie je de uiteindelijke gekozen schetsen. 

Sprint 3 Creëren van de oplossing.

Tijdens sprint 3 zijn we vooral bezig geweest met het creëren van ons spuugmodel.
We hebben tijdens deze sprint duidelijke teamverdelingen gemaakt en zijn begonnen aan ons spuugmodel.
Toen we de materialen hebben gekregen zijn we gelijk begonnen aan het creëren van ons spuugmodel. We hebben het uitgewerkt aan de hand van onze schetsen die we hadden gemaakt.  

Foto's

Hieronder ziet u foto's 

van ons proces. 

Link van onze groepswebsite

Proces/ Reflectie

Proces

Wat heb ik gedaan dit project tot nu toe. 
Ik heb verschillende dingen gedaan ik heb aan de groepswebsite gewerkt, de PowerPoint gemaakt voor onze tussenpresentatie, een lesplanning gemaakt en een materialen lijst gemaakt. Ik heb ook aan het prototype gewerkt. 

Wat heb ik er dan aan gedaan? ​
- Lesplanning: Ik heb een lesplanning gemaakt voor ons team. In de lesplanning stond duidelijk alles wat iedereen moet doen en over wat voor tijdsbestek. Ik heb de lesplanning gemaakt voor een tijdsbestek van 5 lessen. 
- Materialen lijst: Ik heb een materialen lijst gemaakt voor ons prototype. 
- PowerPoint: Ik heb een PowerPoint gemaakt voor de tussenpresentatie. 
- Groepswebsite: Ik heb aan de groepswebsite gewerkt. Ik heb de groepswebsite opgebouwd en er tekst opgezet en de sheets er op gezet.  
- Prototype: Ik heb geholpen met kleine taken. 
- Evaluatie gemaakt: Ik heb de evaluatie gemaakt van het team zodat de teamleden alleen nog de schetsen hoefde te beoordelen. 

Wat ging goed?
Ik had mijn werk op tijd af en heb er veel moeite ingestoken ​en ik vond zelf dat het eind resultaat goed was.

Wat kan beter?
De verdeling van het werk in ons team, want dat is de afgelopen tijd niet heel goed gedaan er was duidelijk verschil van de mensen die veel werk doen en die weinig werk doen. ​

Reflectie

Mijn reflectie.
Dit proces ging redelijk goed. Mijn input in dit project was heel goed alleen werkte sommige teamleden niet door. Sommige teamleden begonnen pas later met door werken wat vaak al te laat was. Ik heb veel werk gedaan vind ik zelf. Ik heb gezorgd dat we de deadlines vaak hielden. Ik heb het team specifieke taken gegeven.

Wat kan beter volgend project?
Ik denk dat ik volgend project als ik de taken heb verdeeld er strakker op moet zitten dat mensen de deadlines halen. Als ik volgend project weer planner ben is dat mijn verbeterpunt.

Hoe wil ik er aan werken?
Ik wil vaker overleg momenten in plannen zodat ik weet hoever het team is en of we harder moeten werken. Zo hou ik meer orde over de deadlines.
Ik zou dan in het begin en het eind van de les een overleg moment willen inplannen. In het begin van de les kunnen we de belangrijke punten waar we die les aan moeten werken bespreken en aan het eind van de les de voortgang bespreken.  

Sinds 26-02 tot 25-03-2024 moeten wij persoonlijke reflectie bijhouden van de lessen dus dat kunt u hieronder vinden.

26-02 (m)
Ik heb aan de groepswebsite gewerkt, ik heb sprint 1 erop gezet.
Ik heb het ook op mijn persoonlijke portfolio gezet. 
28-02 (w)
Ik heb aan het prototype gewerkt dus de materialen sorteren en bij elkaar pakken. 
Ik heb ook een klein beetje aan de groepswebsite gewerkt het laatste nieuws er op gezet. 
04-03 (m)
Herkansingen 
06-03 (w)
Ik was niet aanwezig

11-03 (m)

Ik moest de lesplanning bijwerken dus dat heb ik gedaan voor alle teamleden uit mijn team heb ik een planning gemaakt voor wat we moeten doen als team. 
Ik heb ook een beetje gewerkt aan de groepswebsite en planning en reflectie gemaakt. 
13-03 (w)

Deze les ging goed ik heb aan mijn reflectie gewerkt en portfolio.
Ik heb geholpen met het werken aan het prototype. 

18-03 (m)
Ik heb de foto's van het proces op mijn portfolio gezet.
Ik heb ook de voortgang bekeken van mijn teamgenoten. 
20-03 (w)
Ik heb de lesplanning afgemaakt, want die was niet meer goed. Ik heb geholpen met het prototype. We hebben een team bespreking gehad over hoe ver we waren. Ik moest de team bespreking wel eerst voorbereiden. 

25-03 (m)
Ik heb de laatste dingen aan de groepswebsite gedaan en ik heb mijn persoonlijke reflectie bijgewerkt. 

Persoonlijk portfolio met dank aan.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin